Till senaste kommentaren

Vi har haft strömavbrott, är jag berättigad till ersättning?

Vi har haft strömavbrott och undrar vilka avbrott som omfattas av ersättningen och om vi har rätt till avbrottsersättning.

Kommentarer

  • Hej,

    För att du som elnätskund ska ha rätt till avbrottsersättning måste det aktuella strömavbrottet ha varat i minst 12 sammanhängande timmar. Avbrottet anses vara avhjälpt om elöverföringen fungerat oavbrutet i minst 2 sammanhängande timmar efter avbrottet.

    Alla kunder som har ett avtal med ett elnätsbolag och har en anläggning ansluten till ett elnät, har rätt till avbrottsersättning. Det spelar ingen roll om du är en konsument eller näringsidkare.

    Här kan du läsa mer om avbrottsersättningen.

    Med vänliga hälsningar,

    Tekniska verken
  • Vi hade ett 22 timmars strömavbrott 4-5 dec 2015. Hur reglerades detta? Jag kan inte se att det dragits av från elräkningen.

  • Hej Roger!

    Om det är så att man som kund är berättigad till en avbrottsersättning så kommer detta att ske med automatik, du behöver alltså inte som kund anmäla detta till oss. Dock så har vi upp till sex månader på oss innan ersättningen behöver betalas ut. Därför kan du inte se att det har gjorts ett avdrag på din aktuella faktura.

    Med vänlig hälsning

    Emil Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.