Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Hur finner man redovisning av mätdata?

Med tilltagande svårighet och många muntliga förfrågningar med dock ofta tillmötesgående svar av trevliga medarbetar, oftast kanske med: "ursäkta röran" (under flera år), har jag lyckats hämta ner mina konsumtions- och produktionsdata på timmesbasis. Nu verkar dessa data vara omöjliga att finna. Varför???? Varför kommer det ingen direktingång till dessa data. De är ju faktiskt den verkliga grunden för den ekonomiska relationen mellan kund och operatör!
Varför har länken försvunnit som gjorde att man kunde växla mellan sina abonnemanget som konsument och producent?

När når Tekniska Verken en acceptabel Internet-nivå? (Alltså utan "ursäkta röran")
Vart har Ert chatt-forum tagit vägen?

Kommentarer

  • Hej Carl-Lennart!

    Tack för din fråga! All statistik du efterfrågar ska finnas tillgänglig via din inloggning på mina sidor, dock är sidan under utveckling varpå det kan vara så att det ändrats sedan du senast var inne. Ska försöka förklara så du hittar rätt nedan.

    Börja med att logga in via mina sidor, på startsidan går du sedan ner till Din användning och väljer El. Väl där kan du välja mellan dina 2 avtal och för att sedan få se timvärden eller mer specifik information får du välja Visa Avancerad statistik. Välj den anläggning du vill se information om och sedan trycker du Statistik användning för att få fram staplarna. Genom staplarna kan du sedan klicka in från årsöversikt ända in på timöversikt.

    Anledningen till att du måste göra en del val för att komma till den statistik du önskar är för att vi erbjuder många olika tjänster, därav kan vi inte förutsätta att alla våra kunder önskar få el på sin startsida. Men du ska kunna få en översikt över dina olika avtal där och genom detta sedan kunna klicka dig vidare.

    Vår chatt är tillgänglig vardagar mellan 9-16 med lunchstängt.

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Ok, och tack för Dina klargöranden. Jag ska prova och dessutom behålla beskrivningen av metoden.
    Mvh clw
  • Hej
    Vid Ert svarstillfälle (17 sept) gick det efterfrågade slutligen att nå. Men det var då. Nu har Er site återigen stökats till och uppgifterna verkar åter vara försvunna eller gömda i Er labyrint.
    En mera övergripande fråga då:
    När kommer Er kundrelation via Internet att nå en begriplighet och stabilitet som en kund kan dra nytta av från månad till månad?

    Frågar Ni någonsin vad Era kunder önskar och upplever, rörande den administrativa delen av verksamheten?

    Hur kommuniceras förändringar av administrativa förändringar som Ni påtvingas att utföra eller själva "uppfinner", ex: debiteringen av elkraftmoms, eller damfakturering med produktionsbolag och nätbolag; jag kan inte påminna mig att denna typ av förändringar tydligt har meddelats respektive kund och abonnemang.
  • Hej!
    Tack för dina synpunkter. Vi beklagar att du upplever att den senaste uppdateringen har försämrat hittbarheten på Mina sidor. Strukturen är byggd för att det ska bli lättare och mer logiskt att snabbt hitta det som de flesta kunderna söker. Vi hoppas att det, efter en tid av användning i det nya också upplevs så, även om det till en början känns ovant och annorlunda.

    Gällande våra digitala tjänster så byggs de efter de senaste användarrönen för att det ska vara intuitivt och enkla att använda. Dock har de nya uppdateringarna inneburit en del prestandaproblem som kan påverka stabiliteten och de arbetar vi för fullt med för att lösa. Det är inte meningen att det ska vara så.
    Vi frågar vid flertalet tillfällen om kunderna synpunkter, både i vår årliga kundundersökning och via specifika fokusgrupper. Den senaste för Mina sidor gjordes under våren 2018.

    Gällande elkraftmomsen/energiskatten så följer vi de regler som infördes 1 januari 2018 och informerade våra kunder om den förändringen i olika kanaler, till exempel via fakturan, på vår webbplats och i sociala kanaler.

    Samfaktureringen mellan elhandels- och elnätsbolaget är någonting som Tekniska verken alltid haft, för att hålla nere antalet fakturor vi skickar. Skulle du hellre vilja ha de båda separat fakturerade går det bra att kontakta oss på kundservice, så hjälper vi dig gärna med det.

    Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

    Tekniska verken
  • Tack för det, men svar på min fråga om hur jag finner mina detaljerade förbruknings- och produktionsdata gavs ej. Dessa har tidigare med viss möda och inte sällan via varierande "länkklick" kunnat återfinnas tämligen omedelbart efter dataregistreringen via direktkontakt med Er. Jag har denna gång misslyckats att nå dessa data. Detta har tidigare inte sällan berott på att Ert system inte testats för och kunnat hantera olika nätläsare. Denna gång har jag provat med både Safari och Firefox av senaste uppdatering, utan att lyckats trots att vad jag sökt är data för januari 2019 (väl passerad månad). Ingen data kan överhuvudtaget upptäcktas för innevarande år. Är detta avsiktligt och någonstans rapporterat på annat vis än "Ursäkta röran..."?

    Jag har noterat att skattefakturering har meddelats på 2018 års januariräkning i det riktigt finstilta. Personligen behöver jag bara rimligt upplysande text. Jag noterar dock att företaget inte sällan sänder ut färgglade upplysningar med fakturorna (innan jag valde E-faktura) vilka ofta enbart berör abonnenter inom Linköpings kommun och inte "utsocknes" angelägenheter.

    Angående samfakturering är detta helt OK för min del. Att Tekniska Verken alltid har tillämpat detta är dock möjligen bara delvis sant. Jag har haft kundförbindelse med Bixia i flera år varvid redovisning kommit direkt från dem och därvid endast nätdata från Tekniska Verken.
    När jag blev både konsument- och producentkund hos Bixia startade samfakturering vilket jag inte hade upplysts om utan sökte intensivt efter separatfaktura från Bixia men kunde så småningom tolka siffrorna på TeknVs faktura att förbrukningsel fakturerats denna väg. Detta borde kanske tydligt ha meddelats i samband med upplysningen att TeknV noterade att jag bytt elleverantör.
    Jag får ju ständigt information från Bixia och även särskild notering från dem då jag valde dem som leverantör tillsammans med att jag tidigare enbart varit solelleverantör till Bixia. Uppenbarligen faller en hel del kontaktinformation "mellan stolarna".

    Jag hade tidigare, i sambands med solelinstallation ganska mycken direktkontakt med många befattningshavare hos TeknV, vilket praktiskt taget alltid föll väl ut. Däremot har Internetförbindelsen väldigt ofta lämnat mycket bättre kvalitet att önska. Mycket av denna "utveckling" tycks inte sällan likna "hobbyverksamhet" med i flera år den visade upplysningen "Ursäkta röran ..." och upplysning vid direktkontakt att det snart ska vara fixat.
    Jag är emellertid väldigt glad och tillfreds med att elnätsidan fungerar bra (praktiskt taget perfekt) i motsats till Internetsidan. Men det är ju faktiskt via denna kanal som kontroll och administration ska kunna upprätthållas för en enskild kund.

    Jag har genom andra abonnemang har och har haft många elföretagskontakter och har erfarit praktiskt taget perfekt kontakt- och redovisningskvalité.
    Att bedriva en monopolverksamhet ställer kanske extra höga krav på att kundkontakt är perfekt och välskött.

    Jag förväntar mig att någon som förstår innebörden i vad jag här nedtecknat och ger ett rimligt svar på mina ganska hövliga framställningar.

    Mvh
    Carl-Lennart W
  • Hej Carl-Lennart,

    Vi tittar över dina frågor och återkommer med svar.

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine Kundservice
  • Hej igen,

    Vi ber om ursäkt att du fick vänta på svar. Jag har tagit hjälp av kollegor som har bättre koll på Mina sidor så här kommer svar från dem.

    I övergången mellan det vi kallar nya och gamla Mina sidor försvann de detaljerade mätvärdena vid lanseringen. Det var inte meningen och det ska nu vara åtgärdat enligt våra utvecklare. Det som kvarstår att förbättra är att kunna visa detaljerad statistik, inte i realtid, men nära inpå.

    Arbetet med att byta plattform för Mina sidor var någonting som var tvunget att göras, på grund av högre krav på ny teknik och av säkerhetsskäl. Våra tidigare Mina sidor byggde på en föråldrad plattform som inte levde upp till de kraven.

    Jag hör att samkommunikationen mellan oss och Bixia har en del kvar att önska. Jag vidareförmedlar dina upplevelser till berörda avdelningar.

    Det är tråkigt att höra att du är besviken på våra digitala tjänster. De är byggda med kunden i fokus och för att kunna ge alla våra kunder ett enkelt sätt att få den fakta de söker. Enligt vår senaste kundundersökning tycker 81 % av kunderna som använt Mina sidor att informationen är till nytta (17 % säger sådär och 2 % är missnöjda). Utmaningen för oss ligger i att bygga en så pass bra tjänst att alla kunders behov tillfredsställs. Därför uppskattar vi verkligen att du tar dig tid att skriva. Då kan vi sträva mot att bli ännu bättre.

    Det gläder oss att de personliga kontakterna och framför allt elnätssidan fungerat så bra.

    Har du fler tankar om och förbättringsförslag för Mina sidor så är du välkommen att kontakta mig direkt på anette.sandberg@tekniskaverken.se.

    Med vänliga hälsningar Anette Sandberg, Marknadsavdelningen
    Tekniska verken

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.