Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Hur byter jag lösenord till Mina sidor?

Hur byter man sitt lösenord på Mina sidor?

Kommentarer

  • Hej,

    För att byta lösenord klickar du först på Logga in och därefter på Glömt lösenord. Fyll i personnummer och klicka sedan på Fortsätt.

    I nästa steg visas den e-postadress vi har kopplad till ditt personnummer. Är mailadressen felaktig ber vi dig kontakta oss på kundservice. Om den stämmer klickar du på Skicka verifieringskod. En kod skickas då till din e-postadress. Fyll i koden i fältet där det står Verifieringskod och klicka på Verifiera koden. Klicka på Fortsätt och skriv sedan in ett nytt lösenord.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänliga hälsningar,
    Nina Kundservice
  • Hej. Era krav på lösenord behöver uppdateras.
    Det första jag reagerade på är att det finns en ganska låg maxgräns för hur ett långt lösenord får vara. Detta är inte bra då lösenordets längd är det absolut viktigaste för att det ska vara säkert.  Dessutom har ni krav på specialtecken mm, vilket är en utdaterad rekommendation. Numera är det lösenordets längd som är absolut viktigast.
    Andreas
  • Hej Andreas!

    Jag tackar för dina synpunkter och tar de vidare till berörd avdelning.

    Ha en fin dag!
    Med vänliga hälsningar
    Laura Kundservice
  • Får ett meddelande av iOS att mitt lösenord hos er har en säkerhetsbrister och bör bytas omedelbart, bara hos er, det är inte beroende på okomplicerat lösenord, utan att beroende på säkerhetsbrist...
    Mikael Emretsson
  • Hej Mikael!

    Jag har kikat med vår IT-avdelning, och det finns inga säkerhetsbrister hos oss som skulle orsaka att detta meddelande uppkommer.

    Det meddelande du får upp från iOS är med största sannolikhet helt enkelt en varning från säkerhetssystemet i din egen enhet som varnar för att det är för låg säkerhet på ditt lösenord.

    Jag rekommenderar dig att kika med din operatören av ditt säkerhetssystem om du har frågor kring detta.

    Ha en fin dag!
    Vänliga hälsningar
    Laura Kundservice
  • Hejsan Laura,
    jag har lika bra/dåliga lösenord hos de flesta andra operatörer jag har lösenord till, så det beror INTE på låg säkerhet på mitt lösenord. Det har hittills aldrig hänt på något annat av mina lösenord hos andra operatörer, och varningen för låg säkerhet på lösenordet är en helt annan varning som poppar upp med jämna mellanrum.

    Mikael Emretsson
  • Hej igen!

    Det du kan göra i detta fall är att testa att byta ditt lösenord för att få det ännu mer säkert, och se om varningen försvinner.

    Du kan självklart även välja att logga in via mobilt bank-ID för säkrast möjliga inloggning.

    Vänliga hälsningar
    Laura Kundservice
  • Självklart har jag bytt lösenord, tänkte det kanske vore bra för er att veta om era användare får varningar om att lösenorden hos er är osäkra.
    Mikael Emretsson
  • Vi tar självklart med oss den informationen till vår IT- och säkerhetsavdelning.

    Ha en fin dag!
    Vänliga hälsningar
    Laura Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.